30 lat temu Bank Millennium (wówczas Bank Inicjatyw Gospodarczych BIG) wydał pierwszą w Polsce kartę płatniczą, którą była karta Visa. Od tego czasu przeszliśmy drogę od kraju o słabo rozwiniętej sieci akceptacji płatności bezgotówkowych, do jednego ze światowych liderów nowoczesnych rozwiązań płatniczych.
W 1991 r. karty płatnicze były już od dawna dostępne w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej, jednak dla Polaków była to wówczas zupełna nowość. W chwili wprowadzenia „plastiku” można nim było płacić w około 400 punktach sprzedaży. Dla porównania, w 2020 r. liczba terminali płatniczych w Polsce przekroczyła milion.
Rozwój technologii umożliwiał sukcesywne wdrażanie nowych produktów i usług – od kart z paskiem magnetycznym, przez karty z wbudowanym mikroprocesorem, aż po wygodne płatności zbliżeniowe, płatności kartą w sklepach internetowych (w tym te dokonywane jednym kliknięciem i subskrypcyjne) oraz weryfikację biometryczną. Polacy z zadowoleniem przyjęli możliwość dokonywania płatności telefonem lub zegarkiem i ich popularność bardzo szybko rośnie.
Jubileusz wprowadzenia pierwszej karty płatniczej w Polsce stał się okazją do próby określenia trendów na najbliższe lata. Eksperci Banku Millennium i Visa przeanalizowali zmiany zachodzące na rynku i przygotowali pięć prognoz dotyczących przyszłości finansów konsumenckich.
1. Coraz młodsi użytkownicy produktów finansowych – rozwój usług typu parent & child
Według badania przeprowadzonego dla Banku Millennium średni wiek, w którym dziecko zaczyna korzystać ze smartfona to około 8 lat. Coraz młodsi użytkownicy wchodzą też w kontakt z cyfrowymi produktami finansowymi. Dzieci zaczynają robić drobne zakupy już w wieku 7-8 lat. Natomiast z konta zaczynają korzystać 2-3 lata później.
Według badania przeprowadzonego dla Fundacji Banku Millennium, aż trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej to wiek 3-7 lat.
Stąd, zdaniem ekspertów, usługi finansowe dla rodziców i dzieci będą się rozwijały w najbliższych latach bardzo intensywnie.
2. Klient 4.0 – nowa generacja konsumentów
Coraz częściej będziemy też mówić o nowej generacji klienta, nazywanego „klientem 4.0”, czyli świetnie poruszającego się w świecie technologii, ale obecnego również w świecie offline i płynnie przechodzącego między nimi. Tacy klienci podejmują bardzo przemyślane decyzje, mają świadomość stojących przed nimi możliwości, chcą mieć dostęp do wszystkich usług w jednym miejscu. Banki mogą odpowiadać na te oczekiwania dzięki otwartej bankowości i analizie danych o kliencie, które umożliwią projektowanie głęboko spersonalizowanych usług, oferowanych w miejscu i czasie, w których klient ich potrzebuje.
3. Biometria
Intensywnie będzie się rozwijać biometria – możliwość potwierdzenia płatności 3D Secure odciskiem palca, za pomocą skanu twarzy, czy tęczówki oka, gdyż rozwiązania biometryczne dają wiele korzyści, m.in. związanych z bezpieczeństwem i wygodą – dzięki nim konsumenci nie muszą pamiętać wielu haseł.
4. Niewidzialny bank – usługi finansowe i płatności zaszyte w codziennych czynnościach
W coraz większym stopniu będą się zacierały granice, które kiedyś definiowały korzystanie z bankowości. Kluczowe technologie w przypadku tego trendu to tokenizacja oraz internet rzeczy. Dzięki nim coraz bliższy staje się scenariusz, w którym inteligentna lodówka sama zweryfikuje stan produktów i złoży odpowiednie zamówienie w sklepie internetowym zgodnie z preferencjami konsumenta. Niektóre z tego typu rozwiązań są już dostępne, np. automatyczne płatności za autostrady w aplikacji mobilnej.
5. Korzystanie z usług finansowych połączone z dbałością o środowisko
Opierając się na wynikach różnych badań i obserwując światowe trendy eksperci uważają, że na znaczeniu będą zyskiwały usługi finansowe pozwalające użytkownikom na ochronę środowiska – od biodegradowalnych kart płatniczych, kart z tworzyw z recyklingu, po wyłącznie wirtualną postać karty płatniczej. Obniżanie śladu węglowego i promowanie zrównoważonych zachowań konsumenckich coraz częściej będzie wpisane w decyzje finansowe konsumentów.