Zdecydowane działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawiły, że swoje pieniądze odzyskują klienci nie tylko tych instytucji, które zobowiązał do takich działań UUOKiK. Także i innych, które wolały podjąć niezbędne działania z własnej inicjatywy.
Chodzi o opłaty za używanie kart debetowych. Banki informowały klientów, że będą oni zwolnieni z opłat za nie, jeśli w danym miesiącu wykonają transakcje na określoną kwotę, np. 300 czy 500 zł. W przypadku niespełnienia warunku bank pobierał opłatę w wysokości kilku złotych, przeważnie 5-7 zł.
Rozliczone a nie wykonane
Tymczasem bankom chodziło nie o wykonanie transakcji, ale o rozliczenie transakcji na odpowiednią kwotę w danym miesiącu. Rzecz w tym, że nie wszystkie transakcje wykonane w danym dniu są od razu rozliczane. Bywa, że z racji operacji na rynku międzybankowym, część transakcji jest rozliczana na rachunku klienta dopiero po 2-3 dniach. Tym samym, płatność dokonana ostatniego dnia miesiąca mogła zostać rozliczona już w nowym miesiącu, a to mogło mieć wpływ, czy klient przekroczył wymagany limit czy nie, czy bank mógł pobrać opłatę za kartę czy nie.
UOKiK zauważył nieścisłości w skierowanych do klientów komunikatach banków i podjął zdecydowane działania, by wyeliminować takie praktyki. W efekcie w 2017 r. akcję zwracania klientom pieniędzy przeprowadziły mBank i T-Mobile Usługi Bankowe. Do końca kwietnia można się ubiegać o zwrot opłat w Banku Zachodnim WBK.
Samokrytyka
Akcję informacyjną o możliwości ubiegania się o zwrot opłat w związku z niezbyt precyzyjnymi komunikatami rozpoczął teraz Plus Bank. Mogą się o nie ubiegać posiadacze Konta Plus i Konta Lider za okres od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2017. W swoim komunikacie Plus Bank poinformował, że możliwość zwrotu miesięcznej opłaty za karty debetowe jest wynikiem ustaleń Banku z UOKIK, mających za cel zabezpieczenie interesów konsumentów. Zaproponowane przez Bank działania uzyskały akceptację UOKIK, tym samym nie zostało wszczęte przez Urząd postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.