Bankowość elektroniczna

2017.05.08

Polubiliśmy internet

Narodowy Bank Polski opublikował raport, z którego wynika, że Polacy, zwłaszcza młodzi, coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej. O ile w 2009 r. do takiej formy korzystania z usług bankowych było przekonanych i regularnie z niej korzystało 46 proc. klientów banków, w 2013 r. – 58 proc., to w ub. r. było to już 69 proc. Polaków.

Badanie postaw Polaków wobec obrotu bezgotówkowego prowadzone jest cyklicznie od kilku lat przez dr hab. Monikę Maison z Uniwersytetu Warszawskiego przy współpracy z NBP. Wynika z niego, że systematycznie spada liczba osób, które nie posiadają wcale konta bankowego. Obecnie jest ich ok. 20 procent i podają różne powody „unikania” kontaktów z bankiem – nie widzą potrzeby posiadania konta bankowego, uważają, że jego założenie jest zbyt trudne albo, że mają zbyt niskie dochody by zakładać ROR. Jako powód braku konta bankowego podawane są też niekiedy zbyt wysokie opłaty za usługi bankowe.

Badania wskazują, że odsetek niechętnych do zakładania rachunku rośnie wraz z wiekiem. O ile niemal 90 proc. dwudziestokilkulatków posiada ROR, o tyle w przedziale wiekowym powyżej 60 roku życia rachunek bankowy posiada tylko co drugi Polak. Na postawę wobec usług bankowych wpływ ma też wykształcenie (im wyższe, tym większe docenienie roli banków) i wielkość miejscowości (im większa, tym częstsze korzystanie z usług bankowych).

Podobne zależności występują też wśród osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej. Wśród osób w wieku 18-34 lata jest niemal 90 proc. aktywnych użytkowników bankowości internetowej, a po 65 roku życia jedynie 24 proc. Z tej formy kontaktu z bankiem korzysta ok. 45 proc. osób z wykształceniem podstawowym i ponad 80 proc. osób z wykształceniem wyższym.

Coraz większe zainteresowanie bankowością elektroniczną potwierdzają też wskaźniki pokazujące liczbę osób mających dostęp do usługi bankowości internetowej, ale nie korzystających z niej (2009 r. było ich 24 proc., a przed rokiem już tylko 16 proc.) oraz użytkowników bankowości mobilnej (w gronie użytkowników bankowości internetowej jest ich ok. 38 proc.).

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy