W sklepach stacjonarnych można już płacić Blikiem bez konieczności wpisywania na terminalu płatniczym sześciocyfrowego kodu, a następnie zatwierdzania transakcji w bankowej aplikacji mobilnej. Dzięki współpracy Polskiego Standardu Płatności (operatora Blika) z Mastercard na każdym terminalu zbliżeniowym z logo tej organizacji płatniczej na świecie możliwe są już zbliżeniowe płatności Blikiem.
Deklaracje o gotowości udostepnienia zbliżeniowego Blika pojawiły się na początku lipca tego roku. Pierwszą płatność tego typu przeprowadził Bank Millennium, który udostępnił nową metodę płatności części swoich klientów 26 lipca. Wkrótce będzie ona dostępna dla pozostałych, a kolejne banki działające na polskim rynku będą ją sukcesywnie wdrażały. W pierwszej kolejności dostęp do niej mają otrzymać klienci banków będących udziałowcami spółki zarządzającej Blikiem, czyli Alior Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Santander Bank Polska.
Co ważne, rozwiązanie wszędzie będzie działało tak samo.
Jak płacić Blikiem zbliżeniowo?
Z Blika zbliżeniowego może skorzystać każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku na platformie Android, o ile jego urządzenie obsługuje funkcję NFC (near field communication).
Ten, kto do tej pory płacił Blikiem z wykorzystaniem kodu, teraz może to zrobić zbliżeniowo. Wystarczy jednorazowo aktywować w aplikacji mobilnej płatności zbliżeniowe Blik, podając przy tym m.in. źródło płatności – rachunek bieżący lub (wkrótce) konto karty kredytowej.
Zbliżeniowy Blik pozwala przyśpieszyć proces płatności. Wystarczy jedynie odblokowanie telefonu (musi być oczywiście włączona funkcja NFC) i przyłożenie go do terminala; nie trzeba wpisywać żadnego kodu, podpinać karty, co więcej, nie jest nawet potrzebne połączenie z Internetem czy siecią komórkową. Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest natomiast posiadanie aktywnej blokady urządzenia, czyli zabezpieczenia telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy.
Twórcy zbliżeniowego Blika są przekonani, że to najlepsze możliwe rozwiązanie do płatności zbliżeniowych telefonem. Wierzą, że na zawsze zmieni sposób płacenia w terminalach płatniczych oraz przyspieszy i upowszechni wykorzystywanie do tego urządzeń mobilnych.
Czym jest Blik?
Blik to standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z niego w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95% klientów krajowych instytucji płatniczych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP), która stale pracuje nad nowymi funkcjonalnościami przydatnymi w codziennym życiu. Z tych, które cieszą się największą popularnością warto wymienić przelew na telefon Blik lub możliwość podziału płatności między kilka osób.
Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz Mastercard. Z Blika mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego, BOŚ Banku i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
O popularności Blika świadczą liczby – w 2020 r. zapłacono w ten sposób blisko 40 mln razy. W dużej mierze w Internecie, bo podawanie kodu w punktach stacjonarnych było dość uciążliwe. Twórcy zbliżeniowego Blika są przekonani, że stanie się on popularny nie tylko w naszym kraju, ale również poza jego granicami, wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności Mastercard.
Transakcje zbliżeniowe z pewnością wpłyną na popularność tego rozwiązania i przyniosą kolejne rekordowe wyniki. Będzie temu sprzyjał fakt objęcia ich procedurą reklamacyjną chargeback chroniącą płacących bezgotówkowo przed nieuczciwymi kontrahentami i ograniczającymi ryzyko strat z powodu nieautoryzowanych płatności.