Mastercard poddał ocenie konsumentów 18 koncepcji nowotarskich rozwiązań związanych z otwartą bankowością. Ankietowanym najbardziej do gustu przypadły te usługi, które zwiększają wygodę w zarządzaniu finansami oraz gwarantują dodatkowe korzyści, na przykład niższe ceny.
Przepisy dyrektywy PSD2, które weszły w życie we wrześniu 2019 r. sprawiły, że banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (oczywiście pod warunkiem, że klient wyraził na to zgodę). Przepisy są tak skonstruowane, by otwarta bankowość była bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.
Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, coraz więcej banków udostępnia podgląd rachunków z innych instytucji finansowych, co pozwala klientom na sprawniejsze zarządzanie swoimi finansami, ale pozwala też kredytodawcom na szybszą ocenę zdolności kredytowej klienta. Nowe rozwiązania są szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi oparte na bankowości otwartej. Przedstawione w badaniu pomysły zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.
Kup, gdy cena spadnie
Największą szansę na rynkowy sukces wydają się mieć nowatorskie usługi, z których klienci chętnie by skorzystali:
Kup, gdy będę miał pieniądze
Ankietowani w badaniu Mastercard wskazali też na rozwiązania, które wydają im się unikatowe, nawet, jeśli ich skłonność do skorzystania z nich jest mniejsza. Wśród tego typu propozycji były Zakupy warunkowe „kup, kiedy będę miał pieniądze” (możliwość złożenia w sklepie internetowym zlecenia „kup, jeśli na moim rachunku będzie kwota X PLN”) oraz Specjalne oferty zakupowe na podstawie preferencji zakupowych.
Tańszy prąd i telefon
Były też propozycje, które nie są może przełomowe, ale również zostały pozytywnie ocenione i byłoby wielu chętnych na skorzystanie z nich. W tej grupie znalazły się Telefon/internet/prąd na lepszych warunkach (możliwość otrzymanie lepszych warunków od konkurencji na podstawie analizy rachunków z ostatniego roku), Zaawansowany asystent finansowy (analiza wydatków, ustalenie celów wydatkowych), Ocena sklepu (baza opinii o sprzedawcach, którą można sprawdzić na stronie www lub w aplikacji mobilnej banku), Zakupy na raty (rozłożenie kwoty zakupów internetowych na raty oferowane bezpośrednio przez bank podczas transakcji), Zarządzanie subskrypcjami w jednym miejscu.
Badanie „Open banking – ocena pomysłów na nowe usługi”, zrealizowane zostało przez Kantar Polska na zlecenie Mastercard na próbie 2061 osób w wieku 18-65 lat.