Czego oczekujemy od otwartej bankowości?

2020.08.23
Czego oczekujemy od otwartej bankowości?

Mastercard poddał ocenie konsumentów 18 koncepcji nowotarskich rozwiązań związanych z otwartą bankowością. Ankietowanym najbardziej do gustu przypadły te usługi, które zwiększają wygodę w zarządzaniu finansami oraz gwarantują dodatkowe korzyści, na przykład niższe ceny.

Przepisy dyrektywy PSD2, które weszły w życie we wrześniu 2019 r. sprawiły, że banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (oczywiście pod warunkiem, że klient wyraził na to zgodę). Przepisy są tak skonstruowane, by otwarta bankowość była bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.

Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, coraz więcej banków udostępnia podgląd rachunków z innych instytucji finansowych, co pozwala klientom na sprawniejsze zarządzanie swoimi finansami, ale pozwala też kredytodawcom na szybszą ocenę zdolności kredytowej klienta. Nowe rozwiązania są szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi oparte na bankowości otwartej. Przedstawione w badaniu pomysły zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.

Kup, gdy cena spadnie

Największą szansę na rynkowy sukces wydają się mieć nowatorskie usługi, z których klienci chętnie by skorzystali:

  • Zakupy warunkowe „kup, kiedy będzie taniej” możliwość złożenie w sklepie internetowym zlecenia typu „kup, kiedy produkt będzie tańszy o X%/X PLN, a ja będę miał środki na koncie”. 60% respondentów skorzystałoby z tej usługi, a 67% ocenia ją jako unikatową.
  • Wszystkie rachunki w jednym miejscu, czyli podgląd rachunków oraz historii transakcji z kilku banków w jednym miejscu. 70% ankietowanych chciałoby z takiej usługi skorzystać, a zdaniem 53% jest to nowatorskie rozwiązanie.
  • Ankiety tematyczne w aplikacji bankowej dopasowane do demograficzno-zakupowego profilu klienta. Ich wypełnienie gwarantowałoby dodatkowe rabaty lub bilety do kina. Z takiej możliwości skorzystałoby 68% respondentów.
  • Uproszczony proces pokolizyjny – usługa ubezpieczeniowa, która w przypadku stłuczki prowadzi klienta przez proces likwidacji szkody. Oświadczenie stron o zdarzeniu uzupełniane jest cyfrowo, można też sprawdzić online ważność ubezpieczenia OC sprawcy. 64% respondentów skorzystałoby z takiej usługi, a 63% ocenia ją jako oryginalną.
  • Zlecanie przelewów i płatności w jednym miejscu, czyli realizacja przelewów ze wszystkich podłączonych kont bankowych w jednym miejscu. Chciałoby z tego skorzystać aż 73% klientów posiadających konta w co najmniej dwóch bankach.
  • Oferowanie konkurencyjnych produktów i usług, m.in. bankowych – dzięki podłączeniu do konta klienta rachunków z innych banków, ten widzi z jakich produktów korzysta tam klient i może przedstawić ofertę na korzystniejszych warunkach. Aż 76% badanych byłoby skłonnych skorzystać z usługi, a 87% z nich uważa koncept ją za atrakcyjną.

Kup, gdy będę miał pieniądze

Ankietowani w badaniu Mastercard wskazali też na rozwiązania, które wydają im się unikatowe, nawet, jeśli ich skłonność do skorzystania z nich jest mniejsza. Wśród tego typu propozycji były Zakupy warunkowe „kup, kiedy będę miał pieniądze” (możliwość złożenia w sklepie internetowym zlecenia „kup, jeśli na moim rachunku będzie kwota X PLN”) oraz Specjalne oferty zakupowe na podstawie preferencji zakupowych.

Tańszy prąd i telefon

Były też propozycje, które nie są może przełomowe, ale również zostały pozytywnie ocenione i byłoby wielu chętnych na skorzystanie z nich. W tej grupie znalazły się  Telefon/internet/prąd na lepszych warunkach (możliwość otrzymanie lepszych warunków od konkurencji na podstawie analizy rachunków z ostatniego roku), Zaawansowany asystent finansowy (analiza wydatków, ustalenie celów wydatkowych), Ocena sklepu (baza opinii o sprzedawcach, którą można sprawdzić na stronie www lub w aplikacji mobilnej banku), Zakupy na raty (rozłożenie kwoty zakupów internetowych na raty oferowane bezpośrednio przez bank podczas transakcji), Zarządzanie subskrypcjami w jednym miejscu.

 

Badanie „Open banking – ocena pomysłów na nowe usługi”, zrealizowane zostało przez Kantar Polska na zlecenie Mastercard na próbie 2061 osób w wieku 18-65 lat.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy