Czego Polacy oczekują od kredytu?

2022.05.17
Czego Polacy oczekują od kredytu?

Polacy chętnie korzystają z kredytów gotówkowych i zakupów ratalnych. Santander Consumer Bank, reklamujący się hasłem Bank od kredytów, postanowił sprawdzić, na co Polacy zwracają uwagę przy zaciąganiu zobowiązania, czego oczekują od kredytodawców. Okazało się, że największe znaczenie ma możliwość spłaty zobowiązania w stałych, równych kwotach.

Nie zawsze i nie wszystkie wydatki jesteśmy w stanie sfinansować z posiadanych środków, często musimy skorzystać z pożyczki gotówkowej czy zakupów ratalnych. W różnego rodzaju poradnikach podawane są rady, jak się do tego przygotować, jak zadbać o swoją zdolność i wiarygodność kredytową, by uzyskać jak najlepsze warunki finansowania.

Ostrożności nigdy za wiele

Padają też słowa o zapoznaniu się z kilkoma ofertami i wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości dotyczących zapisów w umowie. Nie brakuje ostrzeżeń przed zaciąganiem kolejnych zobowiązań, by spłacić poprzednie i zachęt do zastanowienia się jeszcze raz, czy dany zakup na pewno jest bezwzględnie konieczny, czy nie można z niego zrezygnować. Odradza się branie pożyczki na wyjazd wakacyjny, gdy ta zaciągnięta przed rokiem na ten sam cel nie została jeszcze spłacona.

A jeśli mimo wszystko zdecydujemy się wziąć kredyt, to co jest dla nas ważne? Postanowił to sprawdzić Santander Consumer Bank specjalizujący się w udzielaniu finansowania.

Stałe, równe raty

Badanie zostało przeprowadzone na rzecz poradnika „Zarządzanie własnymi finansami”. Ankietowani byli pytani o to, co jest dla nich najbardziej istotne przy wyborze produktu kredytowego. Największe znaczenie dla większości badanych miała możliwość spłaty w stałych, równych kwotach co miesiąc (30 proc.). Tę odpowiedź często wskazywali mężczyźni (34 proc. w porównaniu do 27 proc. kobiet) oraz osoby w wieku 40-49 i 50-59 lat (w obu przypadkach powyżej 40 proc.). W następnej kolejności ankietowani wybierali opcję samodzielnego ustalenia wysokości comiesięcznej spłaty kredytu przy podpisywaniu umowy (29 proc.). Ta cecha miała największe znaczenie dla najmłodszych badanych, w wieku 18-29 lat (54 proc.), co może być związane z tym, że z racji wieku osiągają oni mniejsze dochody, więc chcieliby mieć możliwość dostosowania do nich bankowych produktów.

­Duże znaczenie dla respondentów badania miała także możliwość wykorzystania pieniędzy na dowolne wydatki, bez ograniczeń – komentuje Agata Krawczyk, kierownik Zespołu Produktów Kartowych z Santander Consumer Banku. – Wskazała ją co czwarta osoba (23 proc.). Po tych odpowiedziach da się zauważyć, że oczekiwania potencjalnych klientów nie są wygórowane, przeważająca część chciałaby jedynie większej sprawczości i elastyczności, jeśli chodzi o produkty kredytowe.

Bez zbędnych formalności

Ankietowani na zlecenie Santander Consumer Banku często odpowiadali również, że przy wyborze produktu kredytowego istotna jest możliwość podpisania umowy przez Internet (17 proc.). Co ciekawe, było to istotne zwłaszcza dla osób po 40. roku życia (38 proc.). Może to wiązać się z faktem, że wiele osób w tym wieku ma większą ilość zobowiązań niż młodsze grupy wiekowe czy seniorzy, i w związku z tym czuje silniejszą potrzebę oszczędzania czasu.

Wyniki badania wskazują, że Polacy bardzo praktycznie podchodzą do zaciągania zobowiązań. Chcą, by odbyło się to szybko, bez zbędnych formalności a proces spłaty nie zaskakiwał niespodziankami w postaci dodatkowych kosztów, zmieniających się rat. Miejmy nadzieję, że kredytodawcy wnikliwie przeanalizują odpowiedzi ankietowanych i wezmą pod uwagę ich odpowiedzi przy ustalaniu oferowanych przez siebie produktów kredytowych.

 

Badanie zostało przeprowadzone przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspieranych komputerowo (CATI) na reprezentatywnej grupie 1002 osób.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy