Coraz więcej Polaków chciałoby korzystać ze zdalnej weryfikacji tożsamości podczas załatwiania spraw urzędowych, takich jak składanie deklaracji i wniosków (np. o kartę dużej rodziny). Przybywa także klientów bankowości internetowej zainteresowanych uzyskaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, by w ten sposób podpisywać umowy na usługi użyteczności publicznej, finansowe i medyczne.
Cyfryzacja procesu zawierania umów czy zdalne potwierdzanie tożsamości, to rozwiązania które konsekwentnie zyskują popularność. Jak pokazuje badanie Fundacji Digital Poland, 90% Polaków deklaruje, że nowe technologie ułatwiają im codzienne życie, a ponad trzy czwarte z chęcią sięga po nowinki technologiczne i oczekuje ich wdrażania przez firmy.
Z kolei przedsiębiorcom digitalizacja pozwala nie tylko zachować konkurencyjność na rynku, ale pomaga także ograniczyć koszty (m.in. koszt zużycia papieru czy archiwizacji dokumentów) i zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.
E- tożsamość w usługach komercyjnych i publicznych
Cyfrowa tożsamość, jako usługa powszechnie oferowana przez banki dla swoich klientów, jest podstawą zdalnej identyfikacji danej osoby w usługach komercyjnych i publicznych, w oparciu o dane pochodzące z zaufanego źródła. Umożliwia załatwienie na odległość wszelkich formalności, które dotychczas wymagały potwierdzenia danych podczas wizyty w placówce firmy lub urzędzie.
Polacy widzą zastosowanie zdalnej weryfikacji tożsamości w wielu obszarach. Coraz większą popularnością cieszy się jej wykorzystanie w kontakcie z administracją publiczną (wskazanie 42% pytanych w badaniu Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich). Na drugim miejscu znajdują się dostawcy gazu, prądu, wody czy odbiorcy śmieci (26%). W jednakowym stopniu badani chcieliby skorzystać ze zdalnego uwierzytelnienia w ramach usług medycznych (przy umawianiu wizyt, sprawdzaniu wyników badań i telemedycynie), jak i w trakcie zakupów internetowych (23%). Wielu jest też chętnych do wykorzystania zdalnego uwierzytelnienia u dostawców usług finansowych oraz ubezpieczeniowych (22%).
Do czego Polacy chcieliby wykorzystać cyfrową tożsamość? Największy odsetek badanych niezmiennie deklaruje chęć potwierdzania swoich danych osobowych przy zakupach wymagających weryfikacji tożsamości (42%). W dalszej kolejności wskazywane są autoryzacja dyspozycji i oświadczeń (37%), zawieranie umów (35%), logowanie do serwisów (26%), rejestracja w usługach i serwisach (20%), potwierdzanie pełnoletności (19%) oraz odzyskiwanie dostępu do serwisów (18%).
E-podpis coraz popularniejszy
Coraz więcej osób chciałoby podpisywać w ten sposób umowy na usługi użyteczności publicznej, finansowe i medyczne. E-podpis jest uważany za narzędzie pomocne także w prowadzeniu biznesu.
Polacy przekonali się, że podpis elektroniczny, który pod względem prawnym jest cyfrowym odpowiednikiem podpisu odręcznego, ułatwia i przyspiesza cyfrowy obieg dokumentów, umożliwiając sprawne sygnowanie faktur, podpisywanie i przedłużanie umów i aneksów lub autoryzowanie płatności. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji corocznych badań KIR i ZBP. Zainteresowanie uzyskaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego deklaruje 59% Polaków korzystających z bankowości internetowej. W grupie zainteresowanych uzyskaniem takiej możliwości, 48% respondentów chciałoby wykorzystywać go do podpisywania umów bankowych, a 46% na usługi użyteczności publicznej (np. dostawy prądu, gazu, wody czy wywóz śmieci). Przeszło 40% zainteresowanych chce podpisywać e-podpisem umowy na usługi telekomunikacyjne oraz ubezpieczeniowe, a 39% na usługi medyczne.
To warto wiedzieć
Zdalna weryfikacja tożsamości ułatwia funkcjonowanie w świecie usług cyfrowych. Sprawdza się w różnych aspektach codziennego życia, pomagając załatwić sprawy urzędowe, rejestrację do usług i portali czy przyspieszając zawieranie umów. Najpowszechniej stosowany sposób zdalnego uwierzytelnienia – mojeID, jest chętnie udostępniany klientom przez firmy z różnych sektorów gospodarki. Z usługi może już korzystać ponad 21 mln użytkowników bankowości elektronicznej, którzy dzięki temu mają dostęp do oferty dostawców komercyjnych z różnych branż, m.in. ubezpieczenia, telekomunikacja, ochrona zdrowia, usługi finansowe, energetyka, rynek nieruchomości, jak również do usług i serwisów administracji publicznej. Lista uczestników usługi jest dostępna na stronie www.mojeid.pl.
Podpis elektroniczny jest obecny w Polsce od ponad 20 lat. Wraz z rozwojem technologii i pogłębiającą się cyfryzacją przybywa możliwości zastosowania go w różnych dziedzinach. Jedną z form e-podpisu jest mSzafir – kwalifikowany, mobilny podpis elektroniczny oferowany przez KIR. Korzystanie z mSzafir nie wymaga instalowania lub konfigurowania przez użytkownika dodatkowego oprogramowania.
mSzafir jest oferowany w dwóch wariantach: jednorazowym (do podpisania pojedynczego dokumentu) oraz w wersji z długim terminem ważności (do podpisywania wielu dokumentów). mSzafir jest zgodny z wymaganiami rozporządzenia eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi złożonemu własnoręcznie.