Znak zapytania w tytule jest jak najbardziej uzasadniony. Z testu wiedzy finansowej przeprowadzonego przez platformę edukacyjną Kapitalni.org wynika bowiem, że ponad połowa Polaków nie zdaje sobie sprawę, że przez inflację ich pieniądze tracą na wartości. Niepokojące, że wyniki tegorocznego badania są najgorsze od trzech lat.
Badanie organizowane jest właśnie od trzech lat i średnia ocen dla ankietowanych to „dostatecznie”. Ponad 60 proc. Polaków ma świadomość, że wiedza finansowa jest potrzebna w codziennym życiu, ale mimo to jej poziom jest dość niski. Ankietowani odpowiadali poprawnie średnio na 13,33 pytania z 27 zawartych w ankiecie (przed rokiem średnia poprawnych odpowiedzi wynosiła 14,57) i tym samym stan wiedzy finansowej naszych rodaków można przyrównać do tego z 2017 r.
Pozytywy
Optymizmem napawa fakt, że ok. 80 proc. badanych stwierdziło, że dobrze sobie radzi z zarządzaniem domowym budżetem. Niewiele mniej osób pozytywnie oceniło swoje kompetencje i wiedzę na temat płatności bezgotówkowych i transakcji internetowych.
Takie dane cieszą, choć nieco zaskakujące jest, iż ok. 60 proc. ankietowanych nie ma świadomości, iż budżet domowy należy planować w perspektywie roku, by uwzględnić w nim wydatki „sezonowe”, np. wakacje, prezenty świąteczne.
Zdaniem Agnieszki Szczepanik z Wonga Polska, odpowiedzialnej za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org, wyniki badania świadczą, iż Polacy bardzo praktycznie podchodzą do zdobywania wiedzy dotyczącej finansów. Uczą się tego, co jest im potrzebne dosłownie na co dzień, na dalszy plan odkładają zgłębianie wiadomości z innych obszarów.
Negatywy
Niestety negatywów jest znacznie więcej. Ponad połowa pytanych uznała, że ich wiedza dotycząca podatków, wychodzenia z zadłużenia, ubezpieczeń, zaciągania kredytów i pożyczek jest niewystarczająca. Podobny odsetek badanych stwierdził, że nie ma dostatecznych umiejętności w zakresie inwestowania pieniędzy i nie miała świadomości, że inflacja powoduje zmniejszenie wartości pieniędzy, które mają do dyspozycji.
Warto podkreślić, że ok. połowa ankietowanych przyznała, że nie potrafi wybrać najkorzystniejszej pożyczki, podobny odsetek nie wie, że po uzyskaniu negatywnej decyzji kredytowej może poprosić o wskazanie przyczyn takiej decyzji, a ok. 60 proc. nie rozumie pojęcia okres bezodsetkowy.
Bardzo źle wygląda stan wiedzy na temat prowadzenia firmy. Zaledwie 5 proc. respondentów stwierdziło, że ma dużo informacje na ten temat, a 26 proc. oceniło swoją wiedzę jako średnią.
Nieco optymizmu
Choć z naszą wiedzą finansową nie jest dobrze, to są i powody do optymizmu. Ankieterzy odnotowali znaczący wzrost (z 23 do 38 proc.) odsetka osób, które uważają, że to na nich samych ciąży obowiązek edukowania się w dziedzinie finansów. Cieszy też wysoki odsetek (85 proc.) osób, które wiedzą, że w przypadku „kradzieży tożsamości” należy ten fakt zgłosić na policji i wyrobić nowy dowód osobisty oraz deklaracja ponad 60 proc. badanych, że sprawdza wiarygodność atrakcyjnych ofert internetowych na oficjalnym profilu firmy.
Badanie przeprowadzono na platformie badawczej Ariadna na ogólnopolskiej próbie 1010 osób. Ankietowani odpowiadali na 27 pytań podzielonych na 4 bloki tematyczne: pożyczki, kredyty i zadłużenie; gospodarowanie domowym budżetem; oszczędzanie i ochrona danych osobowych.