Osoby posiadające kredyt we frankach szwajcarskich, zachęcone korzystnym wyrokiem TSUE, chętniej szukają pomocy prawników w sporach z bankami. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowili skontrolować działalność kancelarii oferujących pomoc frankowiczom, by zapobiec ewentualnym nadużyciom, świadczeniu usług złej jakości.
Jest popyt - mogą być nadużycia
Urzędnicy uznali, że duże zapotrzebowanie na porady prawne związane z kredytami w walutach obcych może skłaniać obrotnych prawników do oferowania tego typu usług bez doświadczenia i z zastosowaniem niekorzystnych dla klientów umów. W przeszłości już nie raz okazywało się, że duży popyt na określone porady powodował pojawienie się nieuczciwych propozycji, nakładane były kary na kancelarie prawnicze stosujące umowy z zakazanymi klauzulami bądź naruszającymi zbiorowe interesy konsumentów.
Występowanie w imieniu frankowiczów może przynosić znaczne zyski prawnikom. Trudno się więc dziwić, że kancelarie specjalizujące się dotąd w innych dziedzinach prawa, teraz śmiało wkraczają w dziedzinę sporów z bankami, chętnie biorą sprawy o odszkodowanie.
Grzechy kancelarii
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, UOKiK prowadzi obecnie postepowanie wobec 5 firm prawniczych. W jednej z nich urzędnicy zakwestionowali zapis w umowie mówiący, że klient pokrywa koszty pracy adwokata wybranego przez kancelarię, co oznacza, że klient nie ma prawa wyboru. Inna kancelaria chwali się występowaniem w imieniu klientów, gdy tymczasem w rzeczywistości jest tylko pośrednikiem pracującym dla innego podmiotu. Kolejna w przygotowanej przez siebie umowie, zakazuje klientowi podejmowania jakichkolwiek działań w prowadzonej sprawie bez uzgodnienia z firmą, w tym samodzielnego negocjowania warunków porozumienia z bankiem.
Podawane przez DGP przykłady, to kolejny dowód, że przed nawiązaniem współpracy warto zastanowić się nad wyborem kontrahenta, poszukać o nim opinii w internecie i dobrze zapoznać się z podsuwaną do podpisu umową. Przepisy dają konsumentom prawo do spokojnego zapoznania się z jej zapisami, żądania wyjaśnienia niejasnych zapisów czy wręcz skonsultowania z kimś treści umowy, np. z innym prawnikiem, organizacjami czy instytucjami chroniącymi prawa konsumentów.