Pekao SA na cenzurowanym

2023.11.30
Pekao SA na cenzurowanym

Rzecznik Finansowy zwrócił się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o zbadanie spraw zgłaszanych przez wielu klientów Banku Pekao S.A. oraz Pekao Banku Hipotecznego S.A. Chodzi o realizację ustawy o wakacjach kredytowych, nie przestrzeganie ustawowych terminów rozpatrywania reklamacji oraz nierespektowanie przez bank obowiązku zwrotu klientom środków ukradzionych im wskutek nieautoryzowanych transakcji i tzw. kredytów/pożyczek na klik.

Rzecznik Finansowy dostrzegł liczne wnioski klientów banków Pekao S.A. oraz Pekao Banku Hipotecznego S.A., w których zwracali oni uwagę na różne nieprawidłowości w działaniach tych instytucji. W ocenie Rzecznika Finansowego mogą one znosić znamiona praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Zastrzeżenia do wakacji kredytowych

Analiza zastrzeżeń klientów oraz działań obu banków pokazała, że w sytuacji skorzystania przez kredytobiorcę z tzw. wakacji kredytowych, banki naliczają kolejną ratę będącą w całości ratą odsetkową. Nie jest to korzystne dla kredytobiorców i w ocenie Rzecznika nie spełnia celu wprowadzenia ustawy.

W pismach po pytaniach Rzecznika Finansowego wspomniane podmioty udzieliły wymijających odpowiedzi na temat takich praktyk. Z wyjaśnień można wywnioskować, że w ocenie banków pierwsza rata, przypadająca do zapłaty po skorzystaniu przez kredytobiorcę z tzw. wakacji kredytowych, może być pobierana wyłącznie jako odsetkowa, zaś pozostałe raty już jako kapitałowo-odsetkowe. Tymczasem ze skarg klientów wynika, że w niektórych przypadkach płacili oni raty wyłącznie odsetkowe przez kilka miesięcy (często przez 2-3 miesiące).

Rzecznik zwraca uwagę, że naliczenie raty kredytu po skorzystaniu z wakacji kredytowych jako raty tylko odsetkowej prowadzi do kumulacji zobowiązań klienta od 1 dnia miesiąca do dnia złożenia wniosku oraz miesiąca, w którym klient nie korzysta z wakacji kredytowych. Rata wyliczana w taki sposób obejmowała często okres co najmniej 1,5 miesiąca spłaty raty kredytu. Tymczasem bank również za niepełny miesiąc korzystania z wakacji kredytowych przedłuża okres kredytowania o cały miesiąc, naliczając odsetki.

Taka sytuacja jest bardzo niekorzystna dla klientów, gdyż:

  • nie skorzystali z wakacji kredytowych przez okres zagwarantowany przez ustawę;
  • za miesiąc korzystania z wakacji kredytowych zostały im naliczone odsetki od kredytu;
  • pomimo naliczenia odsetek do kolejnej raty kredytu za okres korzystania z wakacji kredytowych, bank dodatkowo przedłuża okres kredytowania o cały miesiąc. Zgodnie z przepisami miesiącu korzystania z wakacji kredytowych (tj. od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca kalendarzowego) bank nie może naliczać odsetek ani pobierać opłat (poza składką ubezpieczeniową). Fakt korzystania przez kredytobiorcę z wakacji kredytowych ma jedynie powodować przedłużenie okresu kredytowania o okres korzystania z nich.

Przeciąganie rozpatrzenia reklamacji

Rozpatrując skargi dotyczące rozpatrywania reklamacji związanych z kredytami hipotecznymi Rzecznik Finansowy zauważył, że notorycznie są one załatwiane nieterminowo.

W wielu przypadkach bank powoływał się, w ocenie Rzecznika Finansowego bezzasadnie, na wyjątek ustawowy uprawniający kredytodawcę do przedłużenia terminu odpowiedzi w związku ze szczególnie skomplikowanymi przypadkami. Co więcej bank wielokrotnie wskazywał, że treść jednego z orzeczeń Sądu Najwyższego zwalnia go z odpowiedzialności za nie udzielania odpowiedzi na reklamację w terminie ustawowym i nieuznawanie roszczeń klientów z tego tytułu.

Z uwagi na skalę zgłaszanych nieprawidłowości w tym zakresie (ponad 150 wniosków w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 29 sierpnia 2023 r.), Rzecznik zwrócił się do banku o przedstawienie stosownych informacji. Otrzymane wyjaśnienia nie obejmują wszystkich przypadków opóźnień w rozpatrywaniu skarg, w szczególności większości skarg klientów, którzy zasygnalizowali ten problem Rzecznikowi Finansowemu.

Uwagi do kradzieży środków

W większości przypadków sporów dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych Bank Pekao argumentuje, że obowiązek wynikający z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych (tj. niezwłoczny zwrot płatnikowi kwoty nieautoryzowanej transakcji) nie ma zastosowania, gdyż nie doszło w ogóle do wystąpienia takiej operacji – pomimo otrzymania takiej informacji od klienta.

W opinii Rzecznika Finansowego, podobnie jak i Prezesa UOKiK, jest to stanowisko nieuprawnione i nieprawidłowe. Należy bowiem przyjąć, iż jedynymi przesłankami, które mogłyby stanowić podstawę dla banku do odmowy dokonania zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej w tzw. terminie D+1, są:

  • upływ 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku klienta;
  • uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie oszustwa po stronie płatnika i poinformowanie o tym w formie pisemnej organów powołanych do ścigania przestępstw.

Przymus zgody na pożyczki online

Rzecznik negatywnie ocenia fakt, że bank nie umożliwia rezygnacji lub niewyrażenia zgody na zawieranie umów kredytów/pożyczek (tzw. kredytów na klik) przy zawieraniu umowy o konto osobiste. W rezultacie po zdobyciu danych uwierzytelniających złodziej może nie tylko pobrać pieniądze z konta klienta, ale i zaciągnąć „w jego imieniu” zobowiązanie.

Rola Rzecznika Finansowego

Przy okazji dodajmy, że w przypadku zastrzeżeń do sposobu obsługi przez bank w pierwszej kolejności trzeba złożyć w danej instytucji finansowej reklamację. Można to zrobić pisemnie, ustnie, telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty w placówce lub w formie elektronicznej. Reklamacja powinna zostać rozpatrzona w ciągu 30 dni od jej otrzymania.

Po negatywnym lub nieterminowym rozpatrzeniu reklamacji możliwe jest zwrócenie się po pomoc do Rzecznika Finansowego.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy