Młodzi ludzie z pokolenia Z lubią mieć oszczędności, ale także aktywnie szukają dodatkowych dochodów. Starsze pokolenia są bardziej bierne i zachowawcze, ale także bardziej oszczędne – wynika z najnowszego badania banku Credit Agricole.
Credit Agricole przeanalizował różnice pokoleniowe w postawach Polaków wobec zarządzania finansami i oszczędzania. Pod lupę wzięto pokolenia Z (16-25 lat), Y (26-40 lat), X (41-55 lat) oraz Silver (56-75 lat). Okazało się, że najmłodsze pokolenie ma zupełnie inne podejście do zarządzania finansami niż seniorzy.
Moje finanse w moich rękach
Młode osoby biorą sprawy w swoje ręce. Częściej niż starsi sprzedają ubrania i domowe sprzęty zamiast je wyrzucić (66%), podczas gdy nie robi tego aż 69%. Silversów – ci najczęściej gromadzą zepsute sprzęty w celu ich naprawy. Młodzi także zdecydowanie częściej zmieniają lub podejmują dodatkową pracę, żeby dorobić. Jednocześnie mają mniejszą chęć do ograniczania wydatków. Niemal jedna piąta Zetek nie widzi takiej potrzeby, podczas gdy wśród seniorów niemal wszyscy są przekonani, że trzeba ograniczać wydatki.
– Wyniki naszego badania wskazują na wyraźne różnice w stylach życia, charakterystycznych dla różnych pokoleń. Młodzi lubią mieć pieniądze i z nich korzystać. Potrafią brać sprawy w swoje ręce i aktywnie zabiegają o dodatkowe pieniądze na koncie. Starsi są ostrożniejsi i bardziej pasywni – mówi Hanna Niemiec-Kłak, manager Zespołu Produktów Oszczędnościowych w Credit Agricole.
Podejście do oszczędzania
Badanie wykazało znaczną różnicę w podejściu do oszczędzania. 76% Silversów twierdzi, że nie są w stanie oszczędzać tyle, ile by chcieli, a ponad połowa uważa, że nie jest w stanie oszczędzać w ogóle. Jeśli udaje im się odkładać pieniądze, najczęściej robią to na tzw. wszelki wypadek (63 proc.), rzadziej wskazują inne cele: remont, emerytura, wakacje.
Aż dwie trzecie Zetek ma jakieś oszczędności. Choć zapewne nie są one bardzo duże, to właśnie pokolenie Z najbardziej aktywnie szuka informacji o oszczędzaniu (59%.), pomnażaniu oszczędności (53%) i inwestowaniu (55%). Oprócz podobnych celów oszczędzania jak inne pokolenia (bez wyraźnego celu, na wszelki wypadek) Zetki częściej oszczędzają na kursy, szkolenia (16%), zakup związany z hobby (13%) oraz sprzęt elektroniczny (13%).
– Młodzi lepiej rozumieją, że oszczędzać można niezależnie od tego ile się zarabia, bo oszczędzanie nie polega na rezygnowaniu z wydatków, lecz na umiejętnym zarządzaniu budżetem. To jest pewien nawyk, którego można i warto się nauczyć – komentuje Hanna Niemiec-Kłak. – Osoby, które aktywnie szukają podpowiedzi jak efektywnie oszczędzać, chcą to robić systematycznie i długoterminowo. Traktują oszczędzanie jako pewnego rodzaju inwestycję na przyszłość i nie odczuwają tego jako niedogodność.
Wśród najpopularniejszych strategii oszczędnościowych wśród wszystkich pokoleń dominuje szukanie rabatów i promocji, nawet jeśli to wymaga czasu i wysiłku. Sięga po nie 81% Zetek i 82% Silversów. Młodzi także chętniej sięgają po aplikacje, żeby sprawdzać i kontrolować wydatki. Robi to 54% spośród nich, a w przypadku Silversów tylko 41%. Jednocześnie jedna czwarta młodych nie wie, czy dobrze planuje swoje finanse lub po prostu tego nie robi. To znaczna różnica w stosunku do najstarszego pokolenia, w którym aż 87% badanych deklaruje planowanie finansów.
Badanie zrealizowano w sierpniu i wrześniu 2023 r. metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej liczącej 1619 osób w wieku 16+.
Materiały prasowe Credit Agricole