Chęć osiągnięcia ponadprzeciętnych zysków z posiadanych oszczędności bywa tak wielka, że „zaślepia” i skłania do podejmowania bardzo ryzykownych kroków. Spektakularne upadki kolejnych parabanków, których klienci tracą znaczne kwoty, szybko idą w zapomnienie. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął szeroko zakrojoną akcję informacyjną, w której przestrzega przez ryzykownymi inwestycjami.
Nie od dziś wiadomo, że każdy produkt można „sprzedać” jako bardzo atrakcyjny, wręcz niezbędny na co dzień, jeśli tylko będzie on odpowiednio „opakowany marketingowo”. Dokładnie tak samo jest z produktami pozwalającymi pomnażać oszczędności. Ich twórcy potrafią przygotować otoczkę promocyjną, w której przekonują, że to propozycja w pełni bezpieczna, nie wiążąca się z żadnym ryzykiem utraty posiadanych środków. Nie ma znaczenia, czy klient namawiany jest do założenia lokaty, zainwestowania w nieruchomości, waluty czy metale szlachetne.
Jest ryzyko, możliwa jest strata
Główne przesłanie kampanii UOKiK sprowadza się do uświadomienia konsumentom, że nie ma „bezpiecznych” produktów, które oferują ponadprzeciętny zysk. Urząd ostrzega, że wysoki zysk w krótkim czasie, to duże ryzyko utraty oszczędności. Spot emitowany w ramach tej akcji jest krótki, ale daje wiele do myślenia.
Rozwijając treść komunikatu UOKiK, zachęcamy, by nie ulegać namowom telemarketerów, że oferta „dostępna jest tylko tu i teraz”, że za chwilę już jej może nie być w ofercie, albo, że „to oferta tylko dla wybranych klientów”. Zachęcamy do spokojnego przeanalizowania oferty, spojrzenia na zapisy dotyczące zasad inwestowania powierzonych firmie środków, możliwości ich wcześniejszego wycofania i zasad wypłaty zysków.
Raz jeszcze podkreślmy – ponadprzeciętny zysk, daleko odbiegający od średniej dostępnej akualnie na rynku finansowym, zawsze wiąże się z wysokim ryzykiem.