Przestępcy atakują przedsiębiorców

2020.06.02
Przestępcy atakują przedsiębiorców

Kolejne banki i instytucje ostrzegają przed oszustami, którzy pod pretekstem pomocy przedsiębiorcom w uzyskaniu pomocy w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju, proszą o podanie danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej, a także treści sms kodów. Dzięki tym informacjom przestępcy mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem firmowym i wyprowadzić z niego pieniądze.

Według informacji zamieszczonej na stronie Związku Banków Polskich, nawiązując kontakt z przedsiębiorcą oszuści starają mu się wmówić, że złożenie wniosku o subwencję jest trudne, praco- i czasochłonne, że nie ma sensu by zaprzątał tym sobie głowę, bo oni mogą wypełnić niezbędne formularze szybko i skutecznie. Przekonują, że wystarczy, by podał im dane niezbędne do zalogowania się do bankowości internetowej i kilka danych na temat firmy.

Rozmowa prowadzona jest w specyficzny sposób, z wykorzystaniem wyrafinowanych metod socjotechnicznych i ma przekonać rozmówcę, że sam nie poradzi sobie ze złożeniem wniosku.

Zalecenia Policji

W związku z tym, że takich sytuacji jest coraz więcej, Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają by:

  • nie podawać loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
  • nie podawać innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej;
  • upewnić się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
  • nie otwierać wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
  • jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie – nie wierzyć w te twierdzenia, lecz zerwać połączenie i zadzwonić na infolinię swojego banku z informacją o próbie podszywania się pod tą instytucję;
  • nie instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, z których następuje logowanie do bankowości internetowej.

Zachowajmy spokój i rozsądek

Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.

Otrzymując ofertę pomocy w związku z sytuacją pandemii, trzeba zachować zdrowy rozsądek i dużą ostrożność. Nie należy ulegać presji, kusić się pozornie atrakcyjne propozycje, działać pod wpływem chwili.

Oszuści doskonale zdają się sprawę, że wiele osób jest obecnie w trudnej sytuacji, że gotowych jest podjąć różne działania, by ratować swoje biznesy i starają się to wykorzystać. Ulegając ich namowom można jednak popaść w jeszcze poważniejsze tarapaty.

Banki sugerują, by po otrzymaniu podejrzanego telefonu bądź wiadomości mailowej z propozycją pomocy, jak najszybciej skontaktować się z ich infolinią i przedstawić sytuację. Konsultant oceni, czy nie ma potrzeby zmiany hasła/zablokowania dostępu do bankowości internetowej.

Jeśli, mimo zachowania środków ostrożności, doszło jednak do utraty kontroli nad rachunkiem, fakt ten trzeba zgłosić również policji.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy