Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał komunikat, w którym ostrzega potencjalnych pożyczkobiorców przed nieuczciwymi działaniami firmy European Financial Corp. To realizacja ustawowych uprawnień Prezesa UOKiK.
Zastrzeżenia do pożyczkodawcy
Chodzi o tzw. opłaty administracyjne, które EFC pobiera, gdy klient stara się o pożyczkę. Ich wysokość waha się między 1.500 zł a 10.000 zł, zależnie od kwoty wnioskowanej pożyczki. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, wszelkie koszty tego typu powinny być zwrócone klientowi, gdy nie doszło do zawarcia umowy pożyczki.
Tymczasem do UOKiK docierają skargi klientów, że firma nie przestrzega wspomnianych zapisów, że zatrzymuje pobrane opłaty administracyjne. Wg Urzędu, działania European Financial Corp. powodują straty dla szerokiego kręgu konsumentów.
Nieuczciwy operator telekomunikacyjny
Wcześniej UOKiK wydał podobne ostrzeżenia o działaniach dwóch innych firm.
W 2016 r. ostrzegał przed firmą PGT SA z siedzibą w Warszawie oferującą usługi pod marką „Telefonia Polska Razem”. Skargi docierające do Urzędu wskazywały, że przedstawiciele PGT kontaktowali się z odbiorcami usług telekomunikacyjnych telefonicznie lub w miejscu ich zamieszkania i w toku rozmowy sugerowali, że reprezentują dotychczasowego operatora, że chodzi o przedłużenie dotychczasowej umowy. Przedstawiane do podpisu dokumenty były tak przygotowane, by nazwa spółki PGT była „ukryta”, a rzucały się w oczy dane klienta i dotychczasowego usługodawcy. Na dodatek dostarczający klientom umowę do podpisu przedstawiciele PGT nie zostawiali jej egzemplarza klientowi, przez co ten nie miał możliwości spokojnego zapoznania się z jej treścią, ewentualnego odstąpienia od niej w ustawowo przewidzianym terminie 14 dni. Na podjęcie takiego działania było już za późno, gdy nadchodziła pierwsza faktura wystawiona przez PGT SA. Klienci nie chcący kontynuować tak zawartej umowy, pragnący nadal korzystać z dotychczasowego operatora, byli informowani o rozwiązaniu umowy z winy klienta, co wiązało się z koniecznością poniesienia tzw. opłaty wyrównawczej związanej z korzystaniem z ulgi przyznanej w chwili zawierania umowy. Jej wysokość wahała się od 500 do 1.500 zł.
Zastrzeżenia do portalu ogłoszeniowego
Jeszcze wcześniej UOKiK ostrzegał przed firmą Invest-Net Braniewski Tomasz z Warszawy, która umożliwiała zamieszczenie o sprzedaży nieruchomości na kilku portalach internetowych. Problem w tym, że na portalach ogłoszeniowych nie było informacji, że złożenie zamówienia na publikację oferty wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty.
Zgodnie z prawem, takie uchybienie powoduje, że nie dochodzi formalnie do zawarcia umowy. Tymczasem przedsiębiorca domagał się od publikujących ogłoszenia zapłaty, kierował do nich wezwania do zapłaty i wskazywał, że zgodnie z regulaminem świadczonych usług, można z nich zrezygnować z zachowaniem terminu wypowiedzenia wynoszącego, zależnie od zawartej umowy, 1 lub 3 miesiące.
Ponadto firma nie dopełniała też obowiązków informacyjnych dot. przekazania informacji o sobie, czasie trwania umowy i kosztach korzystania z usług, przesłankach i sposobach wypowiedzenia umowy oraz nie przekazywała w rozsądnym czasie potwierdzenia zawarcia umowy.