Zachowajmy spokój i rozsądek

2022.03.03
Zachowajmy spokój i rozsądek

Niepokój związany z sytuacją w Ukrainie powinien skłaniać do zachowania rozsądku i ostrożności, rozwagi przy analizie i interpretacji wszelkiego rodzaju „newsów” z portali społecznościowych, wiadomości zasłyszanych w najróżniejszych miejscach, przekazywanych podczas bezpośrednich rozmów. Bezrefleksyjne powielania niesprawdzonych informacji może wywołać zamieszanie i nierozważne działania.

Ogłoszenie pierwszych obostrzeń w związku z pandemią Covid-19 wywołało wzmożone zapotrzebowanie na gotówkę, chwilowe problemy z jej dostępem, w niektórych bankomatach. Dokładnie ten sam efekt przyniosło rozpoczęcie działań wojennych w Ukrainie. Dodatkowo Polacy ruszyli na stacje benzynowe, by tankować na zapas do czego się tylko dało. Wszystko to było spowodowane alarmistycznymi informacjami o ograniczeniach, które mają być wprowadzone, a które pojawiały się w mediach społecznościowych.

Stabilny system bankowy

Związek Banków Polskich i FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaapelowały, by tak jak dotychczas zachować spokój i z rezerwą podchodzić do otrzymywanych informacji, nawet jeśli ich nadawcami są bliscy, przyjaciele lub znajomi. Rozsądne działanie uchroni nas przed realizacją planu nakreślonego przez osoby manipulujące sytuacją

ZBP poinformował, że ściśle współpracuje z Narodowym Bankiem Polskim, który zapewnia, że jest przygotowany do zasilania banków w związku z obsługą zwiększonych wypłat gotówki. Wszystkie zamówienia banków na terenie całego kraju realizowane są bez limitów wartościowych, w pełnej strukturze nominałowej, na terenie całego kraju. Z uwagi na zwiększoną skalę transakcji, w niektórych lokalizacjach, mogą występować opóźnienia w dostawie gotówki do bankomatów z centrów logistycznych banków komercyjnych i firm obsługujących gotówkę. W związku z tym banki podejmują działania, by sukcesywnie uzupełniać niedobory w najczęściej odwiedzanych bankomatach.

W komunikacie podkreślono, że pieniądze w bankach są bezpieczne i klienci instytucji finansowych mogą realizować swoje bieżące zobowiązania finansowe z użyciem zdalnych kanałów dostępu do swoich pieniędzy.

Raj dla oszustów

Zwrócono też uwagę, że czas paniki to doskonała okazja dla oszustów. Personalizowane sms-y czy e-maile z różnego rodzaju propozycjami mogą być próbą oszustwa. W treści fałszywej wiadomości oszuści mogą prosić o wsparcie finansowe dla zaatakowanego kraju lub informować o mobilizacji i powołaniu do wojska. Klikniecie w przesłane linki może wywołać ciąg działań, które doprowadzą do utraty pieniędzy.

Kilka prostych zasad

Bankowcy przypominają, że istnieją proste sposoby, by się chronić. Wystarczy przestrzegać kilku zaleceń:

  • nie ulegajmy panice, na spokojnie i ze zrozumieniem czytajmy treść, weryfikujmy ją w kilku niezależnych źródłach;
  • nie przekazujmy dalej treści wątpliwych. Może to wywołać efekt kuli śniegowej, którą ciężko jest zatrzymać i ograniczyć skutki jej działania;
  • nie starajmy się być ekspertami we wszystkich dziedzinach, mało kto z nas zna strategie wojskowe czy potrafi właściwie dokonać analizy rynku;
  • chrońmy młodzież i dzieci przed informacjami niesprawdzonymi/niepotwierdzonymi;
  • czytajmy z uwagą wszystkie personalizowane wiadomości sms i e-mail; nie klikajmy w zamieszczone w nich linki;
  • nie dajmy się nabrać na telefony od rzekomych służb mundurowych, które będą „wymuszały” na nas przekazanie środków. Mogą to być próby oszustwa, a klikniecie w link może spowodować utratę wszystkich zgromadzonych na rachunkach pieniędzy.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub, gdy przestępstwo zostało już popełnione należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie swój bank oraz złożyć stosowne zawiadomienie na policję lub do prokuratury. Szybkość złożenia takiego zawiadomienia może zwiększyć szansę uratowania utraconych środków, które fizycznie mogły jeszcze nie zostać wypłacone przez oszustów. Przede wszystkim należy zachować spokój i wnikliwie analizować docierające do nas treści.

Pamiętajmy: czas paniki to doskonała okazja dla oszustów. Personalizowane sms-y, czy wiadomości e-mail mogą być próbą oszustwa!

 

FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP funkcjonuje w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich; gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń o charakterze przestępczym, godzącym w bezpieczeństwo banków oraz ich klientów.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy