Pod takim hasłem odbywa się tegoroczny Światowy Tydzień Pieniądza (Global Money Week), czyli międzynarodowa kampania informacyjna, której celem jest rozwijanie od najmłodszych lat świadomości finansowej dzieci i młodzieży, przekazywanie wiedzy i umiejętności, kształtowanie postaw i nawyków niezbędnych do podejmowania racjonalnych decyzji finansowych. Z pewnością pomoże w tym symulator portalu społecznościowego, w którym można przećwiczyć swoje reakcje na działania cyberoszustów.
Globalny zasięg
W dotychczasowych ośmiu edycjach Global Money Week wzięło udział ok. 40 milionów dzieci i młodzieży ze 170 krajów na całym świecie. W przedsięwzięcie zaangażowało się ponad 63 tysięcy instytucji, m.in. banki centralne, instytucje nadzorujące krajowe rynki finansowe, ministerstwa finansów, ministerstwa edukacji, a także szkoły, uczelnie wyższe, ośrodki badawcze, organizacje społeczeństwa obywatelskiego.
Oficjalny slogan Światowego Tygodnia Pieniądza brzmi Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj. Początkowo był on hasłem przewodnim akcji w roku 2017, później został przekształcony w slogan całej kampanii, gdyż dobrze wyraża główny jej przekaz i wpisuje się w realizację jej celu poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży nie tylko do racjonalnego zarządzania swoimi pieniędzmi, ale również do dzielenia się zdobytą wiedzą z rodziną i całą społecznością.
Symulacja prawdziwych zagrożeń
Bardzo przydatnym narzędziem do realizacji celów kampanii może być interaktywny portal konsument.edu.pl, czyli nowoczesne narzędzie edukacyjne adresowane do nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych (lub starszych klas szkół podstawowych), które służy propagowaniu wiedzy o prawach konsumenta w Internecie.
Strona jest symulatorem portalu społecznościowego, na którym można spotkać 10 zagrożeń, z którymi każdy może zetknąć się w sieci, m.in. oszustwo w trakcie zakupów, wyłudzenie kodu Blik, pułapka na subskrybenta, alternatywne inwestycje, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna. Wszystko zostało pomyślane tak, by wiernie oddawało realne sytuacje, do jakich dochodzi podczas surfowania po sieci. Użytkownik zachowuje się w pełni naturalnie, np. ogląda film reklamowy, czyta post, wybiera towar, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz zamówienia lub wchodzi w interakcję z chatbotem.
Nie daj się skusić
Żadne dane nie są zapisywane i archiwizowane, co pozwala na w pełni bezpieczne przećwiczenie swoich reakcji na działania cyberoszustów. Użytkownik portalu widzi konsekwencje swoich decyzji podejmowanych pod wpływem impulsu, motywowanych chęcią szybkiego i ponadprzeciętnego zysku, które mogą zakończyć się wymiernymi stratami finansowymi. Równocześnie dowiaduje się, jak powinien prawidłowo postąpić, na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać. Krótko mówiąc, otrzymuje wskazówki, jak nie paść ofiarą cyberoszustwa.
Dla uczniów i nauczycieli
Portal podzielony jest na część dla uczniów i nauczycieli. W pierwszej znajdują się przydatne informacje oraz reklamy przeróżnych usług, okazji zakupowych czy inwestycji w postaci postów, banerów reklamowych. Zadaniem ucznia jest znalezienie pułapek zastawionych przez oszustów, pozwolenie, by dać się złapać i wykonanie kolejnych kroków. Każda sytuacja-pułapka kończy się filmem edukacyjnym, planszami z ważnymi informacjami oraz testem wiedzy.
Z kolei dla nauczycieli przygotowano 10 scenariuszy lekcji wraz z najważniejszymi informacjami dotyczącymi danej symulacji a także narzędzia umożliwiające uruchomienie jednej z nich.
Portal konsument.edu.pl powstał w ramach zadania "Konsument cyberbezpieczny - aktywna edukacja" zrealizowanego przez Fundację Edukacji Prawnej ProPublika ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.