Promocje bankowe - czy warto w nich uczestniczyć?

2018.10.21

200 zł za założenie konta i aktywne korzystanie z karty. Załóż konto, wykonaj 5 transakcji bezgotówkowych, nagrodzimy Cię karnetem do klubów fitness. Płacąc Blikiem za zakupy dostaniesz 10 proc. rabatu – tego typu reklamy promocji organizowanych przez banki czy współpracujące z nimi firmy, spotykamy coraz częściej. Czy warto brać udział w promocjach bankowych? Czy naprawdę można w nich coś zyskać?

Okazuje się, że tak. Umiejętne korzystanie z promocji produktów bankowych pozwala zarobić w miesiącu nawet kilkaset złotych. W internecie można znaleźć strony internetowe i blogi, których twórcy dokładnie objaśniają zasady kolejnych akcji promocyjnych, tłumaczą zawiłości ich regulaminów, podpowiadają jak zminimalizować wysiłek i zwiększyć efekty, czyli zmaksymalizować korzyści.

Przyjrzyjmy się więc, o co w tym wszystkim chodzi.

Banki szukają aktywnych klientów

Bankom zależy na tym, by mieć jak najwięcej klientów. Na dodatek chcą też, by były to osoby aktywne, korzystające z bankowości elektronicznej, często używające kart płatniczych, sięgające po produkty kredytowe. Stąd starają się przyciągnąć do siebie nowych klientów, lub uaktywnić obecnych, organizując promocje.

Część z nich przeznaczona jest dla obecnych klientów, którzy są zachęcani do korzystania z nowych form płatności (np. Blik) lub regularnego korzystania z kart płatniczych. Inne są adresowane do nowych klientów. Tych bank stara namówić do korzystania z promowanego przez siebie produktu, np. konta czy karty płatniczej.

W obu przypadkach nagrodą za spełnienie warunków promocji jest bonus pieniężny (wypłacany jednorazowo lub w ratach, w miarę spełniania kolejnych warunków) lub nagroda rzeczowa (wielkie emocje wzbudziła promocja PKO BP, w której do zdobycia była wielka dmuchana zabawka – różowy flaming) albo voucher do sklepu, sieci klubów fitness, itp.

Uczestnicy promocji

Wspomnieliśmy już o ogólnym podziale na obecnych i nowych klientów. Ci drudzy zawsze są jakoś zdefiniowani w regulaminie promocji. Banki, chroniąc się przed nieustannym korzystaniem z ich promocji przez te same osoby, wprowadzają okresy karencji. Ich długość jest bardzo zróżnicowana. Niekiedy wystarczy nie posiadać żadnych produktów w danym banku przez kilka tygodni czy miesięcy, by zostać uznanym za nowego klienta, ale są i takie promocje, w których karencja wynosi 2 lata, a nawet takie, które są adresowane do osób, które nie miały dotąd żadnych kontaktów z danym bankiem.

Regulaminy promocji precyzują też niekiedy, że z udziału w promocji wykluczeni są posiadacze rachunków o określonych nazwach, osoby będące współposiadaczami lub pełnomocnikami rachunków. Zawsze udziału w promocji nie mogą brać pracownicy jej organizatora (banku lub firmy zewnętrznej).

Tak więc, dokładne przestudiowane zapisów regulaminu promocji, to podstawowy krok po tym, jak zainteresuje nas oferowana w niej nagroda.

Warunki uzyskania nagrody

Później trzeba dokładnie przeczytać warunki, których spełnienie da prawo do otrzymania nagrody.

Przy promocjach związanych z założeniem konta czy karty, prawie zawsze pierwszy z nich to zarejestrowanie się na specjalnej stronie promocji i wyrażenie zgód marketingowych, czyli na przesyłanie przez bank informacji o swoich produktach. Niekiedy, gdy promocja jest organizowana przez firmę zewnętrzną, konieczne też jest wyrażenie zgody na ujawnienie przez bank danych objętych tajemnicą bankową. Chodzi o to, by bank mógł poinformować organizatora promocji, że jej uczestnik spełnił warunki uprawniające do wypłaty premii.

Następny krok to dopilnowanie, by kolejne warunki promocji – np. założenie konta/karty, wykonanie przelewów, zalogowanie się do bankowości mobilnej, wykonanie określonej liczby transakcji kartą płatniczą/Blikiem, itp. były spełnione dokładnie z wymogami regulaminu i w określonym przez niego czasie. Pominięcie, któregokolwiek z warunków lub spełnienie go z opóźnieniem, na ogół pozbawia prawa do otrzymania nagrody. Wyjątkiem są promocje, w których premia wypłacana jest przez kilka miesięcy. W ich przypadku, niespełnienie warunku na ogół pozbawia nagrody tylko za ten miesiąc, w którym nie został on spełniony.

Trzeba przyznać, że lektura regulaminów, niektórych promocji nie jest łatwa. Warunki są opisane w dość zagmatwany sposób, niekiedy dość nieprecyzyjnie. Wszelkie wątpliwości należy wyjaśnić dzwoniąc na infolinię danego banku (rozmowę dobrze jest nagrać na wypadek gdyby wyjaśnienia udzielone przez konsultanta okazały się nieprawidłowe i nagroda nie zostałaby nam przyznana) lub pisząc na adres e-mail podany w regulaminie.

Czytaj wiadomości

Bardzo istotną rzeczą jest też reagowanie na informacje od organizatora promocji innego niż bank. Gdy otrzyma on od banku informację, że uczestnik promocji wywiązał się ze wszystkich obowiązków i przysługuje mu nagroda, przesyła do uczestnika informację o tym fakcie i prosi o podanie numeru rachunku (na ogół musi to być rachunek założony w ramach promocji), na który ma być przelana premia. Należy to uczynić w określonym czasie. Gdy organizator nie otrzyma takiej informacji, po prostu zatrzyma pieniądze u siebie.

Programy poleceń

Zupełnie osobną kwestią są programy poleceń. Banki nagradzają w nich swoich klientów za to, że pozyskali dla nich nowych klientów. Mechanizm jest następujący: obecny klient przekazuje osobie, której poleca produkt/usługę specjalny kod otrzymany od banku. Nowy klient musi go kazać przy podpisywaniu umowy, by bank wiedział, że operacja dzieje się w ramach programu poleceń.

Teraz dotychczasowy klient banku musi dopilnować, by polecona przez niego osoba wywiązała się z nałożonych na nią w ramach promocji obowiązków (np. wykonała w kolejnych trzech miesiącach przelewy na określoną kwotę lub zapewniła w tym okresie wymagane wpływy na konto). Jeśli tak się stanie, to obie strony otrzymują premię. Czasem jest ona równa (np. po 50 zł dla każdego), a czasem jedna ze stron dostaje wyższą sumę.

Część banków stawia ograniczenia ilościowe (obecny klient może zwerbować tylko określoną liczbę osób, np. pięć i za kolejne nie dostanie już premii), ale są i takie, które nie ustalają żadnych limitów w tym względzie.

A co po promocji?

Nic nie szkodzi na przeszkodzie, jeśli konto czy karta założone w ramach promocji przypadły nam do gustu, by je zatrzymać. W przeciwnym przypadku należy je jak najszybciej zlikwidować. Po pierwsze dlatego, że korzystanie z nich może się wiązać z koniecznością podejmowania określonych działań, by nie ponosić za nie opłaty. Po drugie, im szybciej przestaniemy być klientem danego banku, tym szybciej będziemy mogli przystąpić do kolejnej organizowanej przez niego promocji.

Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Nasi Partnerzy